Mezi odbornou veřejností se již dlouho mluví o tom, že je potřeba zavést transparentní pravidla pro lobbing, jakožto zcela legitimní společenské aktivity, jejímž úkolem je předávání občanských podnětů a názorů politikům či zastupování zájmů konkrétních skupin.
Ministerstvo spravedlnosti nedávno představilo návrh zákona regulující lobbing. Co je jeho cílem a jaké nové povinnosti z něj potenciálně vyplývají pro pracovníky z oblasti Public Affairs a Government Relations? Přijďte si poslechnout zkušenosti a novinky z praxe zástupců organizací, které jsou s tématem úzce spjaty. Dozvíte se jejich stanoviska k aktuálnímu návrhu zákona o lobbování, názor na postoje Čechů k lobbingu nebo pohled na aktuální politická a celospolečenská témata.
V diskusi se budeme věnovat zejména těmto bodům:
- Jaké jsou hlavní pilíře projednávaného zákona o lobbování?
- Co v aktuálním návrhu chybí?
- Koho se zejména týká regulace lobbingu?
- Jaký vliv může mít schválení zákona na důvěru občanů v politiky?
- Je regulace lobbingu českým specifikem nebo je běžnou součástí pravidel hry? A co pro vykonávání této činnosti platí v Bruselu?
- Jaký dopad může mít lobbing na podobu zákonů?
- Jaká obecná etická pravidla bychom měli v jednání se státní správou vždy dodržovat?
O své poznatky se s vámi podělí:
- Jiří Kapras – ředitel Odboru střetu zájmů a boje proti korupci Ministerstva spravedlnosti
- Lukáš Kraus – vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu
- Martin Orgoník – ředitel pro vnější vztahy a udržitelnost v T-Mobile
- David Ondráčka – konzultant
- Marek Steiger – Head of Brand v Mediaboard
- Tomáš Macků – External Affairs Director, Ipsos
Akce je určena exkluzivně pouze pro 30 hostů. Registrujte se níže.
Kdo se přijde podělit o své znalosti a dovednosti
Program
18.00 – 18.10 hod. | Úvod k tématu a představení hostů |
18.15 – 18.45 hod. |
Prezentace hostů
Jiří Kapras – ředitel Odboru střetu zájmů a boje proti korupci Ministerstva spravedlnosti
Sporné body regulace lobbování v ČR.
Příspěvek představuje základní komponenty regulace lobbování, jež je v tomto volebním období připravována vládou. Popisuje dosavadní průběh legislativního procesu a očekávaný harmonogram dalších prací. Poté se příspěvek zaměřuje na vykreslení těch částí regulace, které jsou mezi stakeholdery vnímány jako nejvíce sporné nebo politicky citlivé.
David Ondráčka – konzultant
Jak funguje aktuální praxe lobbingu a mohou v tom navrhovaná pravidla pomoct?
Pravidla lobbingu nejsou primárně protikorupční nástroj, ale snaha zvýšit důvěru v legitimitu rozhodování. Rozdíl mezi lobbistou, politikem, poradcem, úředníkem se stále častěji stírá. Jak probíhá lobbing za Fialovy vlády, v čem je jiný, než za dřívějších garnitur. Málo funkční stát, pro lobbisty příležitost a výzva. Některé zájmové skupiny úspěšně přebírají agendu vlády, jak na to jdou a co to znamená pro veřejnou politiku. Kde sedí reálná moc a vliv, aneb jak lobbuje oligarchie.
Lukáš Kraus – vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu
Lobbing je legitimní součástí politického rozhodování v demokratické zemi. Měl by však probíhat za jasných pravidel zakotvujících transparentnost lobbistických kontaktů. Připravovaný návrh zákona o lobbování by byl dobrým krokem, pokud by však neobsahoval významné výjimky z definice lobbovaných a lobbistů, které zásadně oslabují smysl a účel regulace.
Martin Orgoník – ředitel pro vnější vztahy a udržitelnost v T-Mobile
Česká republika v současné době nemá žádnou přímou legislativní regulaci lobbingu. Přitom lobbing je nejen už i u nás, ale i v zahraničí standardní veřejný nástroj public affairs, do kterého se zapojují různé oborové asociace, často nevládní organizace, také právníci, odborníci, experti či konzultanti i instituce za účelem prosazení zájmu veřejnosti. Evropským trendem je zavádět explicitní úpravu lobbingu. Je ale důležité, co je cílem této úpravy a jak se promítne do každodenního politického a legislativního fungování. Vidíme, že hlavní poptávka je po vyšší transparentnosti v legislativním procesu. To dává určitě smysl a ČR by mohla převzít v nějaké podobě bruselský registr transparentnosti. Je však samozřejmě na nás všech, abychom z lobbování i v očích veřejnosti normální, legitimní a pro demokratickou společnost zdravou činnost, ale k tomu bohužel zákon příliš nepřispěje. |
18.45 – 19.30 hod. | Moderovaná diskuse rozdělená do tematických bloků |
19.30 - 20.00 hod. |
Q&As |
20.00 - 21.00 hod. | Občerstvení a networking |
Partnerem akce je T-Mobile Czech Republic. |
Jak se na místo dostanete
Místo konání
Mandarin OrientalNebovidská 459/1
11800 Praha