Etický kodex IPRA je základním nástrojem profesionálních oborových standardů napříč celým světem. Ač směřuje k public relations profesionálům, rozhodně musí být respektovaný i ostatními účastníky procesu a to od bloggerů přes novináře až po pracovníky ve vedoucích pozicích.
Čeští profesionálové sdružení v ASCOPA by tedy měli být a zajisté i jsou nositeli těchto etických norem, které sice nemají vymahatelnou podobu, zároveň jsou však standardem pro jasné určení, jak se profesně chovat a budovat profesionální trh.
V případě, že shledáte na trhu skutečnosti, které nejsou v souladu s těmito standardy, prosíme, využijte možností, jak je uplatnit v praxi, a to i odbornou diskuzí v rámci ASCOPA.
Kodex sjednocuje Benátský kodex z roku 1961, Athénský kodex z roku 1965 a Bruselský kodex z roku 2007.
Při vykonávání činnosti public relations musí odborníci:
1. Dodržovat
Dodržovat zásady Charty OSN a Všeobecné deklarace lidských práv;
2. Čestnost
Jednat čestně a bezúhonně za všech okolností tak, aby byla zajištěna a uchována důvěra těch, s nimiž odborník přijde do kontaktu;
3. Dialog
Usilovat o vytvoření morálních, kulturních a intelektuálních podmínek pro dialog a uznat práva všech zúčastněných stran obhajovat svoji pozici a vyjadřovat své názory;
4. Transparentnost
Být otevření a transparentní při udávání svých jmen, organizací a zájmů, které zastupují;
5. Konflikt
Vyhýbat se profesionálním střetům zájmů a informovat dotčené strany o takových konfliktech v případě jejich výskytu;
6. Důvěrnost
Respektovat důvěrnost poskytnutých informací;
7. Přesnost
Přijmout veškerá přiměřená opatření k zajištění pravdivosti a přesnosti všech poskytovaných informací;
8. Nepravdivost
Vynaložit veškeré úsilí k tomu, aby nebyly úmyslně šířeny nepravdivé nebo zavádějící informace, vykonávat náležitou péči, aby se zabránilo provedení takových činů neúmyslně a případně zajistit okamžitou nápravu takového činu;
9. Podvod
Nezískávat informace podvodným či nečestným způsobem;
10. Zveřejnění
Nevytvářet a nevyužívat jakékoliv organizace, které navzdory svým prohlášením ve skutečnosti slouží nezveřejněným zájmům;
11. Zisk
Neprodávat za účelem dosažení zisku třetím stranám kopie dokumentů získaných od veřejných úřadů;
12. Odměna
Při poskytování profesionálních služeb nepřebírat v žádné podobě platby související s těmito službami od nikoho jiného než od zadavatele;
13. Stimul
Přímo ani nepřímo nenabízet ani nepředávat žádný finanční nebo jiný stimul veřejným zástupcům, médiím, nebo jiným zúčastněným stranám;
14. Vliv
Nenavrhovat ani neprovádět žádné kroky, které by představovaly nepatřičný vliv na veřejné zástupce, média, nebo jiné zúčastněné strany;
15. Konkurence
Nepoškozovat úmyslně profesionální pověst jiného odborníka;
16. Přetahování
Nesnažit se získat si zákazníka jiného odborníka klamavými prostředky;
17. Zaměstnanost
V případě zaměstnání pracovníků orgánů veřejné správy nebo konkurentů se postarat o dodržování pravidel a požadavků na zachování důvěrnosti těchto organizací;
18. Kolegové
Dodržovat tento kodex ve vztahu k ostatním členům IPRA a odborníkům v oblasti public relations po celém světě.
Přijato Radou IPRA dne 5. listopadu 2010
Originální znění zde: https://www.ipra.org/member-services/code-of-conduct/