Firmy po krizi zvýší investice do videa a interní komunikace, šetřit budou na eventech a magazínech
Video formáty, podcasty, sociální sítě, ale také interní komunikace. To jsou nástroje a kanály, které by si měly z komunikačních rozpočtů v následujících měsících ukrojit mnohem více než dosud. Osekávání investic naopak čeká firemní akce a tištěné klientské magazíny. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Ipsos pro PR Klub, který mapoval očekávání manažerů komunikace a PR v důsledku koronavirové krize. Výzkum proběhl online v dubnu 2020.
Nastupující ekonomické ochlazení a čerstvá zkušenost se závažným zdravotním ohrožením přiměje firmy přehodnotit investice do vybraných typů komunikačních kanálů. Podle více než stovky manažerů v oblasti komunikace a public relations se bude v nadcházejících měsících škrtat především v oblasti eventů, ale třeba i vydávání tištěných firemních periodik a v media relations.
„Naopak více peněz by mělo jít do digitální komunikace, včetně videoobsahu, sociálních sítí, ale také do interní komunikace,“ říká ředitel vnějších vztahů Ipsos Tomáš Macků.

Právě interní komunikace by se mohla stát jedním z vítězů post-koronavirového přerozdělování firemních rozpočtů. „Firmy budou se svými zaměstnanci komunikovat ještě intenzivněji, protože vysvětlovat aktuální dění a budoucí změny svým lidem je pro jejich fungování zásadní. Budou k tomu využívat stále modernější nástroje, a to si pochopitelně vyžádá navýšení investic,“ vysvětluje předseda Výkonného výboru PR Klubu Pavel Vlček a doplňuje: „Zhruba před 10 až 15 lety byla interní komunikace popelkou, dnes bez diskuse patří mezi stěžejní disciplíny public relations.“
Prognóza pro 2021: čekejme škrty, a to až o třetinu
Od začátku koronavirové krize se začaly objevovat extrémní odhady vývoje investic do komunikace, a to od konstatování, že dopad bude jen minimální, po katastrofické předpovědi, že segment spadne ve srovnání s rokem 2019 o 50 procent. Aktuální průzkum ukazuje, že 4 z 10 správců firemních rozpočtů na komunikaci a PR očekávají pro rok 2021 redukci, a to většinou do 30 procent. Zhruba stejné množství respondentů ale změny v celkové výši rozpočtu neočekává prakticky žádné. Desetina (11 %) manažerů odpovědných za firemní komunikaci pak dokonce předpokládá nárůst investic.

Z průzkumu Ipsos pro oborovou organizaci PR Klub také vyplynulo, že třetina (34 %) PR manažerů a ředitelů komunikace plánuje v následujících měsících více využívat zaměstnance interních útvarů komunikace a PR, a tedy omezit využívání služeb agenturních dodavatelů. Polovina respondentů pak očekává zachování současného nastavení.

„Pokud se zadavatelé rozhodnou šetřit, bude to znamenat méně práce zadávané agenturám. Z loňského výzkumu Ipsosu totiž vyplynulo, že nejčastějšími důvody, proč si manažeři komunikace a PR najímají externí dodavatele PR služeb, jsou podpora a úspora času (62 %), odbornost a poradenství (58 %) a právě řešení nedostatečných interních zdrojů (50 %),“ vysvětluje za PR Klub Pavel Vlček.
O Ipsos
Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos
v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum.
Kontakt pro média
