Boomerang představuje datový nástroj a výzkum BoomLab
Datum vydání: 11. 3. 2019Obsahová a komunikační agentura Boomerang Communication přichází s unikátním výzkumem BoomLab, který do detailu odkrývá soužití Čechů s mediálním světem.
Krátké zprávy vedou, ankety zajímají spíše ženy
Navzdory panující skepsi se potvrdilo, že tisk vůbec není mrtvý. Polovina populace napříč věkovými skupinami stále pravidelně vyhledává tištěné deníky a magazíny. Žánry čtené v tisku vs. online se zásadně neliší. „Co Čechy v médiích baví se velmi liší podle věku, pohlaví i místa, kde žijí. Je dobré vědět, co preferuje vaše cílová skupina a snažit se jí přiblížit i s firemním obsahem,“ komentuje výsledky průzkumu Michaela Raková, obsahový stratég Boomerangu. Obecně jsou nejoblíbenějším typem článků krátké zprávy o několika řádcích, které čte 65 % lidí čtoucích články online a 60 % v tisku. V porovnání s tím delší zpravodajské články čte ani ne polovina. V oblíbenosti Češi uvádějí na druhém místě reportáže, které baví hlavně věkové skupiny od 35 let výše.
Komiksy nebo ankety, ale také komentáře pracovníků redakce pak patří mezi méně preferované typy článků, které osloví každého pátého až desátého respondenta. „Ankety jsou častým žánrem ve firemních magazínech, nicméně podle našich výsledků zaujmou spíše ženy, výrazněji až věku nad 45 let,“ dodává Michaela Raková. Komiksy si nejvíce oblíbili čtenáři do 34 let. Z nich je čte rád každý pátý.
O BoomLab |
„BoomLab nám dává odpověď na základní otázku: Co Čechy v médiích baví? Z dat víme přesně, kdo, co a kdy během dne sleduje, čte nebo poslouchá. Získáváme tak jedinečnou znalost a cenný podklad pro tvorbu nejen obsahové strategie, ale také pro nastavení těch správných kanálů a marketingových kampaní,“ říká k výzkumu Michaela Raková. Ochutnávku dat mohou marketéři uvažující o správném zacílení vlastního obsahu najít na webové stránce www.boomlab.cz. Jednoduchý kvíz jim poodhalí fakta o cílových skupinách i konkrétních osobách a dává možnost agenturu kontaktovat pro větší objem dat.Reprezentativní internetový průzkum proběhl na panelu respondentů (metoda CAWI) ve spolupráci s agenturou DataCollect. Dotázáno bylo 1 000 respondentů ve věku 16+, 515 žen, 485 mužů. Sběr dat proběhl ve druhé polovině roku 2018. |
Tři pětiny z nás jsou ochotní si pro časopisy zajít do trafiky, u novin je to necelá polovina. Třetina čtenářů novin sahá po tisku vydávaném zdarma, u podobného podílu funguje předávání přečtených novin v rodině a mezi kamarády. Nezanedbatelná část si pak čte noviny také v práci. Časopisy vydávané zdarma si domů odnáší přibližně každý šestý Čech.
BoomLab o čtenářích tisku a online |
|
|
|
|
Za online stále nechceme platit
Rovněž o online formátu platí, že milujeme to, co je zadarmo. Za obsah na webu je ochotno platit jen asi 8 % populace, a to spíše muži. Obsahoví stratégové by si měli uvědomit, že lidé sice svá oblíbená média pravidelně aktivně kontrolují, druhým nejčastějším zdrojem zajímavého contentu na webu jsou ale sociální sítě. Je také důležité zaujmout článkem na první dobrou, protože ačkoli si téměř polovina lidí online obsah ukládá na později, jen 17 % se k většině uloženého obsahu později vrátí.
I u onlinu platí, že preferujeme spíše kratší články (uvedly je dvě třetiny čtenářů online článků). Téměř polovina žen (48 %) si v on-line médiích s chutí přečte rozhovor. Z mužů tak činí jen každý třetí (35 %), na druhém místě jsou u nich sportovní výsledky (čte je 51 %), téměř každého druhého (49 %) zajímají ekonomické informace.
Roli kromě pohlaví hraje i dosažené vzdělání: vysokoškoláci si spíše kromě krátkých zpráv přečtou také delší zpravodajské články (38 % vs. 22 % mezi respondenty bez maturity), zcela shodné podíly ukázala také čtenost analýz a různých statistik. Kromě toho vzdělanější respondenti vyhledávají více také třeba ekonomické informace (49 % vs. 28 %) nebo názorové rubriky (24 % vs. 13 %). Naopak respondenti s nižším dosaženým vzděláním více preferují lifestylovější formáty: zprávy o známých osobnostech (39 % vs. 28 % mezi vysokoškoláky), lidské příběhy (30 % vs. 17 %) nebo i zábavný obsah typu křížovky, kvízy, horoskopy (22 % vs. 13 %).
Na mobilech nejsou jen „ti mladí“, i když ti se od nich hůře odtrhávají
Pouze pro 12 % populace je mobil naprosto nepostradatelný. To znamená, že ho mají uživatelé po ruce pořád kromě času, kdy spí. „Asi nepřekvapivě je takový podíl nejvyšší v nejmladší zkoumané věkové kategorii, od 16 do 24 let (23 %), ale ještě i v kategorii 45 až 54 let to uvedl každý desátý,“ upřesňuje marketingová analytička Eva Kneblová, která se na průzkumu podílela.
Pro obchodníky je zásadní vědět, jakou aktivitu na telefonech uživatelé provozují, a jak by toho mohli využít. Boomerang zjistil, že mezi lidmi, kteří mobilní telefony odkládají jen na noc, je nadprůměrný podíl uživatelů sociálních sítí (98 %). Z těch obecně převažují Facebook a YouTube, většina permanentních uživatelů mobilního telefonu je však také fanoušky Instagramu. „Dokonce 84 % lidí, kteří se od svého mobilu neumí odtrhnout, používají Facebook k soukromé komunikaci. Myslíme na to i při plánování obsahu. Například tak, že dáváme pod články čtenářům možnost sdílet je přímo do komunikátorů,“ vysvětluje využití dat z výzkumu Michaela Raková. Zajímavou informací pro retail pak je, že 14 % lidí při projíždění Facebooku nakupuje!
Více než čtvrtina uživatelů (28 %), kteří mobil odkládají prakticky jen na spaní, na něm hraje denně hry, celkově se ve zkoumaném vzorku jedná o 14 %. Hráče mobilních her přitom najdeme i ve starší generaci. A téměř každý druhý z nás prostřednictvím mobilního telefonu sleduje videa. Ve dvou nejmladších kategoriích, tedy věku do 35 let, dokonce tři čtvrtiny.
Co prozradil BoomLab o Češích |
|
|
|
Médií se nevzdáváme ani během pracovní doby, „pracujeme“ ale naopak i nad její rámec
„S médii prožíváme většinu našeho času, v průměru 6 hodin denně, ale v různou denní dobu na nás působí jiná média a s jinou intenzitou,“ komentuje dosah médií Michaela Raková. Výzkum BoomLab stvrdil pozici televize a rádia jako dvou nejsilnějších stálic mediální nabídky, pro velký podíl z nás však představují pouze kulisu pro jinou činnost. Například 46 % respondentů uvedlo, že si při sledování televize často surfuje na internetu. Největšími multitaskery jsou mladí ve věku 16 až 24 let, mezi kterými to uvedlo dokonce 77 %.
Napříč respondenty se také ukázalo, že více než dvě třetiny z nich nepotřebují sledovat žádná média k vlastní práci, jejich podíl přitom klesá s rostoucím vzděláním. Přitom třeba čtení článků na webu během pracovní doby připouští každý čtvrtý pracující. Mezi těmi, co informace z médií ke své práci potřebují, se jim však naopak naprostá většina věnuje i nad rámec pracovní doby.
Pro více informací o průzkumu a datech navštivte www.boomlab.cz nebo kontaktujte Martina Vymětala na 602 207 789.
O Boomerang Communication
Obsahovou a komunikační agenturu založil v roce 2001 Marek Slezák. Firma se věnuje vytváření obsahových strategií, firemním médiím v tištěných verzích i na online platformách, ale vytváří i reklamní kampaně. Mezi její klienty patří například operátor Vodafone, pro něhož tvoří titul Čilichili, společnost KPMG, které vydávají magazín Marwick, značky Radegast, Kofola, Volkswagen nebo Sodexo. Za svou práci získali téměř stovku medailí Zlatý středník a Fénix Conent Marketing, ale také několik cen Effie, Louskáčků nebo Českých cen za PR.