Co nejdůležitějšího zaznělo během diskuze o prezidentských volbách?
Datum vydání: 6. 1. 2023V lednu nás čeká dvoukolová přímá volba českého prezidenta, v naší historii tak již potřetí. Co můžeme očekávat od volebních kampaní jednotlivých kandidátů? Jaké kroky vedou k vítězství a kdo v komunikaci propadá? Spolu s předními odborníky v oblasti komunikace, politologie, public affairs a žurnalistiky jsme se na lednovém semináři zaměřili na zhodnocení komunikace prezidentských kandidátů, roli sociálních sítí v prezidentské kampani, příklady toho co funguje/nefunguje a proč a mechanismus přímé volby - jak ovlivňuje/proměňuje chování voličů.
Přečtěte si hlavní myšlenky, které během diskuze o prezidentských volbách a komunikačních kampaních zazněly:
Marek Steiger - Head of Brand společnosti Monitora Media
Mediální obraz nabízí široké veřejnosti možnost podívat se na jednotlivé prezidentské kandidáty optikou mediálních dat. Projekt mediálního obrazu si neklade za cíl hodnotit prezentaci jednotlivých kandidátů, ale na základě aktuálních dat ukazuje odraz jejich působení ve veřejném prostoru.
Michal Kormaňák - Account Director společnosti Ipsos
Z pohledu dat se ukazuje, že voličské chování v případě prezidentských voleb do jisté míry narušuje přirozené politické vazby, které jsou typické pro stranickou volbu. To se projevuje například tím, že si i nemalá část voličů opozičních stran dnes dokáže představit volbu kandidátů, kteří byli napřímo podpořeni stranami vládními.
Alžběta Králová - Founder & Managing Partner poradenské firmy IPM consulting, zakladatelka Institutu politického marketingu
Televizní debaty sehrají klíčovou roli v rozhodování občanů, kterých je stále více jak třetina nerozhodnutých. V USA se až polovina voličů rozhoduje na základě výkonu kandidátů v nich. Prezidentské volby rozhodují emoce. Petr Pavel se snaží ukázat lidskou stránku, Danuše Nerudová se nesmí nechat rozhodit a Andrej Babiš zase vytočit.
Petr Just - Vedoucí Katedry politologie a anglofonních studií Metropolitní univerzity Praha
Přímá volba udělala z prezidentského klání jakési druhé kolo sněmovních voleb. Voliče nezajímá primárně to, jak bude prezident postupovat při výběru ústavních soudců nebo členů bankovní rady, to je pro ně zcela abstraktní záležitost. Voliče pochopitelně zajímají zejména ekonomicko-sociální témata, v nich je však působnost prezidenta značně omezená. Kandidáti proto nutně musí reagovat na tuto společenskou poptávku a obsah kampaně tomu přizpůsobují. Tím ale posouvají témata kampaně do oblastí, do nichž prezident nezasahuje nebo zasahuje jen omezeně či nepřímo.
Marek Pražák - Managing Partner agentury Svengali Communications
Prezidentská volba 2013: kabinetu důvěřovalo 11 procent voličů, vládní strany by volila čtvrtina lidí. I tak vicepremiér Schwarzenberg postoupil až do prezidentského finále. 2023: důvěra ke kabinetu 28 procent, volební modely dávají jeho stranám 40 procent. Vládou podpoření kandidáti zkrátka nemají teď zas tak špatně rozdané karty.
V druhém kole pozor na přílišnou horlivost podporovatelů. Shazovat voliče odpadlých kandidátů, že když ve finále nepodpoří vašeho favorita, nastane konec světa, to je cesta do pekel. Vede to přesně k opačné reakci. Platilo to před deseti lety a platí to stále.
Máte zájem o záznam z akce? Staňte se naším členem s rozšířeným členstvím a čerpejte i další benefity. Přihlášku vyplníte jednoduše zde.