Co přinesla diskuze nad tvorbou zákona o lobbování?

Datum vydání: 6. 11. 2023

Mezi odbornou veřejností se již dlouho mluví o tom, že je potřeba zavést transparentní pravidla pro lobbing, jakožto zcela legitimní společenské aktivity, jejímž úkolem je předávání občanských podnětů a názorů politikům či zastupování zájmů konkrétních skupin. Ministerstvo spravedlnosti nedávno představilo návrh zákona regulující lobbing. Co je jeho cílem a jaké nové povinnosti z něj potenciálně vyplývají pro pracovníky z oblasti Public Affairs a Government Relations?

 

 

Do diskuze nad zákonem o lobbigu, která se pod taktovkou PR Klubu odehrála začátkem listopadu v prostorách hotelu Mandarin Oriental, se zapojili zástupci organizací, které jsou s tématem úzce spjaty. 

Setkání odborníků otevřel External Affairs Director Tomáš Macků z výzkumné společnosti Ipsos, který reflektoval, jak je lobbing vnímaný českou veřejností. Z výzkumných dat mimo jiné vyplynulo, že 81 % populace vnímá pojem lobbing negativně. Češi jsou přesvědčeni, že lobbing podporuje korupci a že není dostatečně regulovaný. Polovina populace zároveň souhlasí, že je lobbing přirozenou součástí demokracie. Pouze čtvrtina populace je přesvědčena, že lobbing je možné dělat poctivě a férově. Z hlediska působnosti jednotlivých odvětví má podle Čechů na rozhodování politiků největší vliv lobbing v průmyslu, dále pak v energetice a médiích.

Naopak, pokud zúžíme pohled na regulaci lobbingu či samotný zákon o lobbingu, navíc v kontextu médií a sociálních sítí, situace je příznivější. Z dat, které představil Marek Steiger z pozice Head of Brand v Mediaboard, vyplývá, že negativních zmínek o lobbingu ve vztahu k jeho regulaci a zákonu je "pouze" 38 %. Neutrálních je pak 31 %. Nutno dodat, že online diskuze o regulaci lobbingu značně posílila s prvním návrhem znění zákona už v roce 2021.

Jiří Kapras, ředitel Odboru střetu zájmů a boje proti korupci Ministerstva spravedlnosti, zmínil sporné body regulace lobbování v ČR. Představil základní komponenty regulace lobbování, jež je v tomto volebním období připravována vládou. V neposlední řadě se zaměřil i na vykreslení těch částí regulace, které jsou mezi stakeholdery vnímány jako nejvíce sporné nebo politicky citlivé.

Dalším hostem byl Lukáš Kraus, vedoucí analytického týmu Rekonstrukce státu. Vnímá, že lobbing je legitimní součástí politického rozhodování v demokratické zemi, měl by však probíhat za jasných pravidel zakotvujících transparentnost lobbistických kontaktů. Připravovaný návrh zákona o lobbování by byl dobrým krokem, pokud by však neobsahoval významné výjimky z definice lobbovaných a lobbistů, které zásadně oslabují smysl a účel regulace.

Konzultant David Ondráčka, který působil 13 let v pozici ředitele české Transparency International a byl zvolen i do její globální Správní rady, se věnoval aktuálnímu fungování praxe lobbingu a jak v tom mohou navrhovaná pravidla pomoct. Dle jeho názoru pravidla lobbingu nejsou primárně protikorupčním nástrojem, ale snahou zvýšit důvěru v legitimitu rozhodování. Uvádí, že rozdíly mezi lobbistou, politikem, poradcem, úředníkem se stále častěji stírají a některé zájmové skupiny již úspěšně přebírají agendu vlády.

Martin Orgoník, ředitel pro vnější vztahy a udržitelnost v T-Mobile, nakonec vypíchl poptávku po vyšší transparentnosti v legislativním procesu a zmínil inspiraci v bruselském registru transparentnosti. Svou přednášku zakončil slovy: "Je na nás všech, abychom z lobbování i v očích veřejnosti udělali normální, legitimní a pro demokratickou společnost zdravou činnost."

Máte-li zájem o záznam akce, je možné jej zakoupit za cenu vstupného na akci, které činí 1 490 Kč pro řádné členy PR Klubu a 2 490 Kč pro příznivce (členové s rozšířeným a institucionálním členstvím mají záznam zdarma). Napište na reditelka@prklub.cz a rádi Vám poskytneme více infromací.

 

Partneři akce

Děkujeme partnerům akce T-Mobile Czech Republic a hotelu Mandarin Oriental v Praze.

 

                       

 

Hotel Mandarin Oriental Prague se nachází v zrekonstruované budově kláštera na Malé Straně pod Pražským hradem. Nabízí klidnou lokalitu v centru, velký výběr banketových prostor a klidnou atmosféru, kde se budete moci dobře soustředit. Naše barokní banketové prostory jsou zalité denním světlem a zdobí je nádherné historické prvky. Situovaní v bývalém klášteře poskytuje úchvatné prostředí spojené s lety zkušeností pro vaši schůzku nebo událost včetně ohromujícího historického sálu a přilehlého salónku s výškou stropu 6,5 metru a barokními sloupy. Náš talentovaný kulinářský tým je složen z odborníků na vynalézavé nápady, delikátní pokrmy a inspirující menu.

Vyzkoušejte si nový, moderní přístup k organizování schůzek, díky kterému dosáhnete lepších výsledků. Mindful Meetings, navržené tak, aby inspirovaly posluchače, včlení do každé schůzky wellness prvky, které zajistí, že se účastníci cítí inspirováni, zapojeni a soustředěni, takže vy můžete dosáhnout svých cílů.