Jak Plzeňský Prazdroj, PR tým roku 2020, ve své komunikační strategii přistoupil k uzavření restaurací? Nejen o strategii hovoří tiskový mluvčí Zdeněk Kovář v rozhovoru pro PR Klub
Datum vydání: 24. 11. 2021Plzeňský Prazdroj, PR tým roku oceněný v rámci ceny Mluvčí roku 2020. Jak se popasoval v rámci komunikace s koronavirem?
Jak ve své komunikační strategii přistoupil k uzavření restaurací? Které technologické inovace by nejvíce pomohly PR týmům?
V rozhovoru pro PR Klub se Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí pivovaru, zamýšlel i nad vztahy PR týmů firem a veřejností nebo nad trendy PR světa do budoucích let.
Za svou hlavní výzvu pro rok 2021 jste označili souboj s koronavirem. Jak jste se s ním v rámci komunikace popasovali? Který z vašich letošních dílčích úkolů vnímáte jako nejnáročnější?
Největší komunikační výzvou v době koronaviru vlastně bylo hledání témat mimo koronavirus. Svět se v uplynulém roce smrštil do jednoho tématu a touhle optikou jsme se dívali na všechno. Je to pochopitelné, a i my jsme primárně řešili nastavená hygienická opatření, péči o zaměstnance a podporu hospod a restaurací. Přesto jsme se snažili hledat a přinášet zprávy, které budou o produktových inovacích, o našich krocích v oblasti udržitelného podnikání. A budou s co nejmenší příměsí korony. Ale hlavně jsme se s nadějí dívali do budoucna, proto jsme se nejen v trhu, ale i v komunikaci připravovali, až se zase gastro sektor otevře.
Jak jste ve své komunikační strategii přistoupili k uzavření restaurací?
Hospody a restaurace jsou pro nás zásadní, v době před pandemií tvořily 40 % našich prodejů. Velkou podporu včetně komunikačního prostoru jsme jim věnovali i před pandemií, ale v rámci koronavirové krize hráli v naší komunikaci jednoznačně prim. Ale nesoustředili jsme se jen na aktuální situaci, omezení provozu a naši pomoc. Ten čas jsme využívali jako přípravu na dobu, až se zase otevřou, až budou mít lidi opět možnost jít s přáteli na pivo a kus řeči. I proto jsme se letos na jaře v komunikaci zaměřili na znovuotevření, na chvíli, kdy výčepní, obsluha i hosté budou zase spolu zpátky v hospodě. A připravili jsme komunikační kampaň Jsem zpátky, která aktivovala na jedné straně hospodské, na druhé štamgasty, kteří se téměř pět měsíců neměli možnost setkat jinak než přes okénko.
Jak se za poslední rok proměnil PR tým ve vaší společnosti?
Komunikačních aktivit, příležitostí a témat nejen v externí, ale samozřejmě i v interní komunikaci bylo za poslední rok víc než dost. Proměna týmu ve smyslu rozšíření by byla dost často na místě, přesto jsme si zachovali náš až rodinný charakter. A naštěstí jsme koronavirovou krizi přečkali bez personální krize. Se změnou se musíme vyrovnat až nyní, kdy náš malý tým opouští dosud naprosto nepostradatelná kolegyně, která fantasticky zvládala všechno komunikovat směrem do firmy. Bude se věnovat ještě rodinnějšímu kolektivu. Výhodou malých týmů je, že jsou všichni zvyklí se zastupovat, pomáhat si, vykrývat se. A to se děje u nás, obzvlášť teď.
Jakým směrem se bude podle vás PR svět ubírat v následujících letech? Vnímáte růst konkrétních trendů?
Trendy vidím v obsahu, v tématech. Koronavirus bude postupně převálcován tím, co už nyní, a tím myslím v posledních zhruba dvou, třech letech, citelně ovlivňuje vše včetně komunikace. A to je udržitelnost. Čím dál víc komunikace je nějak spojeno s udržitelností, s šetrným zacházením s přírodními zdroji. A to nejen komunikace firemní, ale i brandová. Tahle témata si bude muset osvojit každý komunikační tým. Ale bude to muset být opravdové, uvěřitelné, nenásilné a maximálně napojené na core byznys dané firmy.
Které technologické inovace by dle Vašeho názoru nejvíce pomohly PR týmům?
Víc hodin během dne a kávovar do každé zasedačky? Ale vážně, za mě je pořád nejdůležitější obsah, kreativní nápad a dobrá spolupráce s agenturou. A je jedno, jestli u toho používám cloud nebo mail. V tomhle jsem asi staromódní. Ale je pravda, že poslední rok ukázal, že spousta věcí se dá dělat a řešit na dálku a nové technologie umí pomoct.
V čem vnímáte nejvýraznější posun ve vztahu PR týmů firem a veřejnosti?
Veřejnost se v posledních letech čím dál víc zajímá nejen o produkt, ale i o to, co dělají firmy mimo svůj hlavní obor, jak jsou společensky odpovědné, jak pečují o zaměstnance, jestli jsou šetrné k přírodě. Najednou firmu neukazuje jen její výrobek a reklama na něj, ale čím dál víc je třeba komunikovat udržitelné a společensky prospěšné aktivity firem. A tady je velký prostor pro práci komunikačních týmů, aby dokázali veřejnost vtáhnout do těchto procesů, představit je, ale zároveň se neplácali po ramenou. A ukázali propojení takových aktivit s firmou či značkou.