McDonald's a UMPRUM: Jak vidí naši budoucnost i budoucnost jídla studenti

Datum vydání: 16. 3. 2023

Jak vidí naši budoucnost i budoucnost jídla studenti UMPRUM? Budeme se topit v odpadcích nebo nám bude jídlo vybírat přímo na míru aktuálnímu stavu našeho organismu automat? Tomu se věnují dva krátké dokumenty, které vznikly exkluzivně pro McDonald’s. Jejich prostřednictvím měla agentura MSL Czech Republic možnost v médiích mluvit o udržitelnosti a krocích, které McDonald‘s v otázce ochrany planety dělá. Projekt mimo jiné získal 1. místo v kategorii Audio a video prezentace v soutěži Zlatý středník 2022.

 

 

Jak nad naší budoucností přemýšlí studenti z UMPRUM? To se snažila zjistit společnost McDonald’s, která oslovila mladé talenty s výzvou, jak dle nich vypadá budoucnost stravování. Projekt přinesl desítky vizí, které v notné míře tíhly k udržitelnosti a zodpovídaly na mnoho témat, kterým se McDonald’s dlouhodobě na denní bázi věnuje. V první fázi se brand rozhodl původní plán (vize a nákresy prezentovat v rámci putovní výstavy) rozšířit a návrhy a vize zpracovat do krátkých filmů. Ve druhé fázi se spolu s agenturou rozhodl filmy komunikovat směrem ven a spolu s nimi i vize a konání společnosti. Pro značku je klíčové věnovat se udržitelnosti, řešit budoucnost obalů, recyklaci a cirkulární ekonomiku. Filmy byly nástrojem rozvíření debaty s veřejností a médii na toto téma.
 
Cílovou skupinu tvořili mladí lidé, mladé rodiny s dětmi a fanoušci designu, filmů a udržitelnosti. Cílem bylo originálním způsobem rozvířit v médiích a u veřejnosti diskusi na téma naše budoucnost/budoucnost jídla, to vše v napojení na kampaň společnosti McDonald’s s názvem “Naše protože,” nabádající k udržitelnému a šetrnému přístupu k planetě Zemi. Ke spolupráci byl osloven Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM, který vedl studenty v jejich tvorbě. Z několika námětů a vizí vybrala společnost dva, které byly převedeny do filmové podoby. V létě agentura MSL Czech Republic zorganizovala speciální event v Kobce na pražské Náplavce, kde za přítomnosti tvůrců a studentů krátké filmy představili novinářům a široké veřejnosti. Závěrem byla projekce a beseda Jitky Pajurkové, ředitelky PR a komunikace McDonald’s ČR a SK a Michaely Chrpové z agentury MSL Czech Republic se studenty středních škol na MFF Voda Moře Oceány o udržitelnosti.
 
Výsledkem spolupráce jsou vysoce originální a kvalitně zpracované krátké filmy zobrazující futuristické vize budoucnosti jídla Terezie Lexové a Tomáše Rachunka z UMPRUM. Unikátní je také spolupráce samotná, kdy došlo k propojení uměleckého a kreativního světa studentů a subjektu z komerční sféry. Zajímavý byl i tvůrčí proces jako takový a cesta studentů k výsledným motivům. Projekt nadchl také další osobnosti, režie se proto ujal Jakub Jirásek, absolvent FAMU, o kostýmy se pak postaral známý návrhář Jakub Polanka.
 
Práci studentů zaštítila nejen Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ale i zmíněný designér Michal Froněk, který byl studentům, coby vedoucí Ateliéru, rádcem a dohlížel na tvůrčí procesy. Futuristické vize studentů byly natolik zajímavé, že se do projektu zapojila společnost Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů. Zajímavostí je, že ve filmu vystupují neherci.
 
A výsledky?
 
V rámci komunikace bylo dosaženo 26 výstupů v předních českých médiích zaměřujících se na mladou cílovou skupinu, filmové fanoušky a design jako takový. Nechyběla ani tradiční zpravodajská a kulturní média, či rubriky věnující se udržitelnosti. Hodnota získaného mediálního prostoru převýšila půl milionu korun, reach převýšil 6,5 milionu reálných uživatelů. V rámci partnerství se projekt dostal i na takové weby, jako je ČSFD, kam byly filmy zalistovány, czechdesign.cz, nebo v rámci free PR hn.cz či reflex.cz. Největší odměnou však byly pozitivní reakce na krátké filmy od široké veřejnosti a odborné sféry. Agentura MSL Czech Republic doufá, že podobné spolupráce pomohou veřejnosti vysvětlit a lépe přiblížit, co je udržitelný byznys, jak funguje a jak v něm velcí hráči, jako je McDonald's, fungují.

 

Filmy jsou dostupné na YT kanále společnosti McDonald’s

https://www.youtube.com/watch?v=ecUHkMzUMOA&t=14s

https://www.youtube.com/watch?v=xOa2igqKcHM&t=78s