Zákulisí podcastingu s Tomášem Šustou: Jak EP Events and Production transformuje myšlenky v audiovizuální realitu
Datum vydání: 15. 12. 2023V našem nejnovějším rozhovoru s Tomášem Šustou z EP Events and Production nahlédneme do světa podcastové tvorby. Od prvních kroků klienta až po úspěchy v milionových číslech – objevte, jakým způsobem se toto vydavatelství stalo klíčovým hráčem na poli podcastingu. Připravte se na inspiraci a praktické rady od odborníka na audiovizuální média.
Jste známým podcastovým vydavatelstvím. Co vše od vás může klient očekávat, když s vámi chce začít spolupracovat?
Očekávat od nás může komplexní servis. Takzvaně děláme audiovizuální tvorbu na klíč. Já i Petr si zakládáme na precizním zákaznickém servisu a "vždy" se snažíme klientovi vyjít vstříc. V uvozovkách dávám, protože ne vždy dávají spolupráce hlavu a patu. I my máme své interní hodnoty, které si držíme.
Co vás vedlo k rozhodnutí založit podcastové vydavatelství, jaká byla vaše hlavní motivace?
Viděli jsme trend, který byl a je na zahraničních trzích. Já i Petr máme vztah k audiu i videu, a proto jsme se vydali touto cestou. A dnes se ukazuje, že podcasty jsou plnohodnotné médium, které si našlo na trhu své místo.
Jakým způsobem pomáhá vaše vydavatelství malým firmám, startupům a freelancerům v jejich růstu?
Snažíme se být taková interní/externí agentura pro každého našeho klienta. V rámci podcastové tvorby chceme být mentorem a snažit se jejich výstupy posouvat vpřed. Dnes pomáháme nejen s technickou částí, ale pomáháme i s obsahem, dodáváme moderátory nebo řešíme sociální média, tak abychom co nejvíce ulevili klientovi.
Když to dáme do řeči čísel. Jednomu klientovi z finančního sektoru jsme pomohli díky podcastu vydělat cca 8,5 milionu korun na provizích.
S kým nejčastěji komunikujete, pokud spolupracujete s větší společností? (marketing / PR / HR / CEO..)
Zde záleží na velikosti klienta. Když vezmeme větší firmy nebo korporáty, zde záleží, které oddělení tu zrovna řeší audiovizuální tvorbu. Někde je to PR, někde marketing, jinde třeba HR. U menších firem to jsou přímo majitelé firem nebo markeťáci.
Jak ve světě podcastů uspět? Na co si dát pozor?
V dnešní době už je uspět těžší. Za nás je to o kvalitním obsahu, autenticitě, dobrém projevu a vizuálu. Základ všeho ale je vydržet. Nemůžete natočit 3 epizody a čekat, že zboříte Spotify.
Jak pocasty vznikají – co potřebujete od klienta a co naopak dodáte vy?
Nejčastěji začínáme online callem nebo schůzkou s klientem, kde si vyslechneme jeho myšlenku, jak by chtěl podcast natáčet, vyslechneme si jeho představy a my na to připravíme strategii.
Jakmile se dohodneme na obsahu, frekvenci vydávání atd., už jen přiřadíme projektanta a ten se o klienta stará. My dodáváme kompletní zpracování a klient už jen kontroluje.
Od klienta prakticky potřebujeme jen obsah, o kterém chce mluvit a my už zajišťujeme zbytek. To je jen do startu. Po několika dílech nabízíme takzvaný air-check, kde si s klientem sedneme a probereme, co by měl zlepšit, co dělá dobře a snažíme se dále posunout nejen jeho podcast ale i moderátorův projev.
Můžete nám přiblížit nějaký úspěšný příklad spolupráce s klientem a jaký měl výsledek?
Jak už jsem zmiňoval, máme klienta, který vydělává na podcastu jednotky milionů. Máme u nás i klienta, který používá podcasty k interní komunikaci se zaměstnanci a je to také velice úspěšný formát.
Jaké jsou největší výzvy, se kterými se vaši klienti často potýkají, a jak jim pomáháte je překonat?
Klienti si často nedokážou představit, co vše za tím natáčením je. Že to není jen o tom, že si sednu ke stolu, mluvím do mikrofonu a vydám díl. Je to komplexní služba, kterou zajišťujeme. V posledním roce už jezdíme i ke klientům a pomáháme s natáčením v jejich prostorech. Jak jsem říkal, jsme pro ně parťákem od A do Z v audiovizuálním výstupu.
Jaký je váš pohled na budoucnost podcastingu? Jaký trend v podcastingu vás v poslední době nejvíce zaujal a proč?
Poslední trend je spojení audio a video stopy. Tomu hrozně napomohl TikTok. Hodně podcastů roste právě díky této platformě.
A co se týká budoucnosti podcastů? Za nás je to jednoznačně platforma, která má své místo v komunikačním mixu a neměla by se podceňovat její tvorba. Pokud si brand nebo člověk udrží autenticitu a kvalitu, může na tom jedině vydělat.
Jaké jsou vaše oblíbené podcasty nebo digitální obsah, který vás inspiruje?
Pro mě osobně jsou inspirací zahraniční média typu BBC Radio 1 nebo Capital Radio. Z řad influencerů je to Mr. Beast nebo Will Smith, který nedávno nastartoval vlastní podcast.
Na české scéně mě vizuálně baví Brocast, Gunpoint a samozřejmě naše podcasty jako Buduj značku nebo Finančně gramotní. :D
Co je tím nejzajímavějším a nejvýraznějším projektem, na kterém momentálně pracujete?
Tento rok jsme spustili Podcastovou akademii. Je to taková vstupní brána do světa podcastů, kde vysvětlujeme, co a jak dělat s podcasty marketingově, jakou techniku využít, a také jsme zahrnuli i rétorický modul.
Samozřejmě, nyní máme základní verzi a postupně chceme přidávat další a další moduly, tak aby byla akademie komplexní a našel si v ní každý to své.
Více o EP Events & Production najdete zde.