Znovuzrození coworkingu jako odpověď na covidovou izolaci
Datum vydání: 21. 10. 2021Spolu s rozšířenou formou práce z domova v době pandemie koronaviru se do popředí dostala flexibilní varianta sdílených kanceláří. Výzkumy předpovídají, že by do roku 2024 mělo po světě vzniknout téměř 42 000 coworkingových center, což je více než dvojnásobek oproti letošním 20 000 prostorů.
Většina sdílených kanceláří bojovala v roce 2020 takřka o přežití. Právě na sdílení, které je pro coworking charakteristickým rysem, byla totiž zaměřena valná část koronavirových opatření. V posledních měsících však zájem o jednotlivé židle i zasedací prostory strmě stoupá. V některých případech dokonce převyšuje poptávku z období před vypuknutím epidemie. Trendu jdou naproti samotné společnosti i zaměstnanci. Pro firmy není nutné ani ekonomicky výhodné mít denně celý tým pohromadě v sídle společnosti a pro zaměstnance je izolace s monotónní prací v domácích podmínkách často ubíjející. S přihlédnutím k těmto faktorům mohou dnes poskytovatelé agilních kanceláří relativně rychle expandovat, a to nejen v Praze a v Brně, ale i v dalších českých městech.
Zaměstnanci už nechtějí pracovat pouze v kancelářích. Drtivá většina by volila navíc svůj domov nebo coworking.
Podle aktuálního průzkumu HubbleHQ si pouhých 3,3 % zaměstnanců přeje pracovat výhradně v kancelářích svého zaměstnavatele. Hned po homeofficu považují coworking za nejoptimálnější prostor pro výkon práce (42 %), pokud by měli na výběr. 36 % lidí by zároveň po kompletním odeznění pandemie chtělo pracovat mimo prostory společnosti 3–4x týdně, podobné procento by tuto možnost preferovalo 1–2x za týden. Za zajímavé zjištění považujeme, že čtvrtina zaměstnanců by chtěla využívat coworking 1–2x týdně, pokud by to jejich firma platila, a další čtvrtina by jej využívala příležitostně. Pro firmy mohou být tato data inspirací, jak motivovat své zaměstnance a zajistit jim tak větší osobní i profesní spokojenost.
Pandemie posílila české firmy v oblasti digitalizace. Lidé se tak mohou odpoutat od svých kanceláří.
Nedílnou součástí rozvoje tohoto moderního přístupu k práci je digitalizace, kterou prochází podstatná část malých i velkých firem. Dnes už schůzka formou videokonference či online projektové řízení znamená běžné zjednodušení, které odpoutává zaměstnance od nutnosti konkrétního prostorového, popřípadě časového určení. Rudolf Urbánek, bývalý vedoucí české a slovenské pobočky Microsoftu, uvedl pro Hospodářské noviny, že tuzemské firmy v posledním roce v rámci digitalizace srovnaly krok s konkurenty ze západu, kteří díky plnohodnotnému využití online prostoru běžně spolupracují s odborníky z celého světa a veškerá data schraňují často na virtuálním cloudu. Některé společnosti již dokonce plánují, jak díky novým technologiím vyjít z krize ještě silnější. PwC CEO Survey tuto skutečnost potvrzuje svým letošním výzkumem, který říká, že 92 % českých firem přiměla pandemie k většímu využití digitálních nástrojů a 77 % jich zavedlo nové technologie. Online práce z domova však dle Urbánka přesto obnáší určitá rizika. Mezi těmi je na prvním místě ztráta mezilidského kontaktu a možné přetížení zaměstnanců díky zrychlené výměně informací. Jako vhodný směr do budoucích let predikuje hybridní pojetí, při kterém nebude mít zaměstnanec povinnost denně docházet na pracoviště, ale zároveň si udrží sociální kontakt.
Coworking neznamená pouze vyšší spokojenost zaměstnanců, ale také získání nových kontaktů
Mezi oblíbené společnosti nabízející právě příležitost ke coworkingu patří WorkLounge s pobočkami na pražském Smíchově, Václavském náměstí a v Karlíně. „Myšlenka sdílených kanceláří vychází z našeho prvního projektu na východním pobřeží Spojených států. V roce 2011 jsme na Floridě otevřeli coworkingové centrum pro moderní podnikatelskou komunitu a vzhledem k tomu, že jsme se setkali s úspěchem, rozhodli jsme se o pár let později přenést tuto myšlenku i do Prahy,” říká zakladatel WorkLounge Lubomír Šilhavý.
Uživatelé kanceláří mohou pracovat jak ve sdíleném otevřeném prostoru, tak i v klidných, pravidelně dezinfikovaných kancelářích. Důležitým aspektem pro společnost je apel na propojení členů služby – nabízí nejen společné snídaně či aplikaci pro podporu komunikace, ale i coliving, tedy moderní komunitní bydlení na pražském Žižkově. Návštěvníci také mají možnost zapůjčit si technologické pomůcky k práci.