Komunikační strategie a trendy pro rok 2023
Datum vydání: 8. 12. 2022Které hlavní myšlenky zazněly během našich posledních dvou akcí o komunikačních strategiích a trendech pro rok 2023? Shrnujeme nejdůležitější postřehy a tipy od etablovaných osobností nejen v oboru PR.
Na začátku listopadu se konal PR Webinář na téma Komunikační strategie, který hostil zkušené komunikátory se zkušenostmi z různých oblastí - ze společnosti ČEZ, mezinárodní organizace Amnesty International, významné slovenské agentury SKPR Strategies a společnosti Monitora. Díky nim jsme tak mohli získat přehled o současném přístupu k budování komunikace značek a zajímavé tipy do vlastní praxe:
1. Komunikační strategii vždy založte na podložených datech, ne na domněnkách.
2. Tři základní vstupy při tvorbě komunikační strategie – strategie firmy, analytika vnějšího prostředí, průzkumy veřejného mínění.
3. Nastavte si realistické cíle komunikace – ty, které dokážete měřit a vyhodnocovat. Prioritizujte kanály a nástroje pro jejich dosáhnutí. Jako týmové cvičení můžete vyzkoušet vizualizaci hypotetické realizace s menším nebo nulovým budgetem.
4. To, co funguje u jednoho klienta, nemusí fungovat u jiného.
5. Pokud pracujete v korporátu, nechte si schválit základní linku celoroční strategie nejvyšším vedením, abyste se měli o co opřít při projednávání jednotlivých akcí.
6. V PR je klíčové být flexibilní v přizpůsobení strategických plánů na aktuální situaci. Vyhodnocujeme nejen na konci, ale i průběžně. Buďte na to připraveni.
Rok 2023 se ponese ve znamení rostoucího vlivu digitálních technologií a jejich propojení s komunikačními strategiemi firem a organizací. Na PR Worku o komunikačních trendech jsme se blíže podívali na vybrané fenomény doby a způsob, jak je nejlépe využít - TikTok, virtuální realita a gaming. O své potřehy se podělili zástupci společností Tiktokuj.cz, Simopt a časopisu ICT Network News.
TikTok:
V ČR je na TikToku 2 mil. uživatelů, 1.1 mil. je méně než 24 let a 0.8 mil. je 24+ let. TikTok už dávno není jenom "appka pro děti". Najdeme tam i velké firmy jako Super zoo, O2, Česká spořitelna, Kaufland aj.
Stěžejní je dovednost umět produkovat krátká videa = myšlenky/hodnoty/produkty/služby umět odprezentovat v krátkém časovém úseku tak, aby zaujaly a zároveň přinesly výsledky (př. posílení brand awareness, prodeje, ...). Tuto dovednost využijete do všech platforem, které krátká videa začaly implementovat.
Nezaměřujte se tolik na trendy, ale spíše na vytváření vlastního hodnotného obsahu a ten konzistentně zveřejňujte.
Virtuální realita:
Virtuální realitou můžete ve 360° simulovat nejen známé prostředí jako města, památky a firmy, ale i nepřístupná místa nebo vnitřní prostředí čehokoliv, co si dokážete představit. To vše interaktivní formou, která může být hravá, poučná nebo i emotivní.
Virtuální a rozšířená realita zažívá boom. Firmy je v komunikaci využívají pro interaktivní prohlídky a prezentace, vzdělávání ve formě samostudia, školení, e-learningu nebo čistě pro zábavu a teambuilding.
Gaming:
Nejvíce her hraje generace Z (lidé narození od poloviny 90. let 20. století do roku 2012) a ALFA neboli iGen (děti narozené po roce 2015).
Využití gamifikačních prvků posiluje nejen v PR a marketingových kampaních, ale i v oblasti HR pro posílení loajality zaměstnanců.
Tzv. metaverzum, kde mohou návštěvníci zažít to, co by v běžném světě nebylo možné, nabízí široký prostor pro přilákání mladých spotřebitelů, gamifikaci a v neposlední řadě i navýšení prodejů. Již nyní se ve virtuálním světě pohybují takoví globální hráči, jako je Nike, H&M, Chipotle, Forever 21, Vans nebo Hyundai.
Podívejte se na příklad, jak chytře využil Samsung gamifikace v kampani, která získala mnoho mezinárodních ocenění: